Obsessive compulsive disorder (OCD eller obsessiv-kompulsiv sygdom) kan beskrives som ufrivillige tanker af tvangspræget natur og ukontrollable rutiner og gentagen adfærd. Grunden til disse tanker og adfærd er for det meste en frygt eller irritation mod et objekt eller en idé.
Her er nogle eksempler på typiske OCD mønstre: Overdrevent vask af hænder og krop er et eksempel på OCD, og de vigtigste stimuli bag denne form for OCD er stærk irritation over snavs og frygt for forurening. Frygt for at noget forfærdeligt vil ske, kan resultere i et andet OCD mønster, såsom at checke igen og igen om dørene er låst og gassen er slukket, selv når du ved, du lige har checket dem. Et tredje OCD mønster er tanken om at alt skal lægges op så det flugter i højre side, og som kommer fra tvangstanker om orden og symmetri.
Der findes mange flere eksempler på OCD mønstre, men fælles for dem alle er, at de griber ind i dit daglige liv ved at gøre du sidder fast og ude af stand til at bryde fri af dem, selv når du forstår den irrationalisme der ligger til grund for dem.

OCD behandling

Den mest effektive behandling for obsessiv-kompulsiv sygdom er psykologisk terapi. For at hjælpe dig til at føle mindre angst uden at handle tvangsmæssigt, konsultationerne har til formål at introducere dig til forskellige måder at tænke, opføre, og reagere på i forskellige situationer. For at opnå dette, giver din terapeut dig effektive øvelser, som du kan lære og vedholde nemt. Disse øvelser kan hjælpe dig til at forhindre at OCD symptomerne styrer dit daglige liv og til at bringe dem under kontrol.